Po odbytej mobilności nadszedł czas na umieszczanie rezultatów naszej pracy....
Jedno z podstawowych zadań każdego nauczyciela po odbytym szkoleniu typu Job Shadowing było opracowanie materiałów upowszechniających zdobyte kompetencje i doświadczenia podczas uczestnictwa w tym projekcie. Nauczyciele przyjęli różne formy przekazywania swoich doświadczeń. Materiały te zostawały przedstawiane na szkoleniowych Radach Pedagogicznych w naszej szkole, na zespołach samokształceniowych, na konferencji dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, w lokalnej prasie, w czasie spotkań nieformalnych nauczycieli. Również Dyrektor Szkoły dzielił się swoimi spostrzeżeniami szczególnie z obszaru organizacji pracy szkoły z pozostałymi dyrektorami brodnickich szkół oraz z innymi nauczycielami na Radzie Pedagogicznej.
Read more publications at Calaméo
Sprawozdanie w formie PDF kliknij na link poniżej
SPRAWOZDANIE JOB SHADOWING SŁOWACJA
Sprawozdanie w formie PDF kliknij na link poniżej
SPRAWOZDANIE JOB SHADOWING SŁOWACJA
Ciekawa prezentacja w pigułce ...
Została ona wykorzystana na szkoleniowych Radach Pedagogicznych i na spotkaniach zespołów nauczycielskich.
kliknij na link poniżej
PREZENTACJA JOB SHADOWING SŁOWACJA
kliknij na link poniżej
PREZENTACJA JOB SHADOWING SŁOWACJA
Read more publications at Calaméo
A teraz fragmenty wypowiedzi nauczycieli biorących udział w mobilności...co wykorzystują, jak dzielą się zdobytymi umiejętnościami z innymi...
Podczas wizyty w
słowackiej szkole podstawowej miałam okazję obserwować zajęcia lekcyjne w
klasie pierwszej i drugiej. Zaciekawiło mnie wiele elementów zajęć i rozwiązań
organizacyjnych oraz metodycznych. Na grunt mojej pracy przeniosłam dwie
propozycje ćwiczeń rachunku pamięciowego w klasie II.
1.
Sztafeta
rachunkowa - nauczyciel
wypisuje na tablicy tyle przykładów rachunkowych, ilu jest uczniów w klasie; w
tylu kolumnach, ile jest rzędów ławek. Na umówiony sygnał dzieci rozpoczynają
„wyścig rachunkowy”- kolejno dzieci z każdego rzędu podchodzą do tablicy i
uzupełniają wynik wybranego działania ze swojej grupy, a zamiast pałeczki
sztafetowej przekazują sobie pisak, którym zapisują wyniki. Wygrywa ta drużyna,
która szybciej ukończy zadanie i popełni jak najmniej błędów w obliczeniach.
Zabawę
w sztafetę rachunkową stosuję na zajęciach matematycznych w celu usprawnienia
techniki dodawania i odejmowania oraz utrwalenia tabliczki mnożenia. Dzieci
bardzo lubią ten rodzaj ćwiczeń. Sztafeta rachunkowa wzmacnia więź zespołową
uczniów i wzbudza wiele pozytywnych emocji. Przed zabawą należy z dziećmi
ustalić zasady i egzekwować ich przestrzeganie ( np. nie biegamy, nie
podpowiadamy, nie obwiniamy kolegi za przegraną).
Do
stosowania tego ćwiczenia zachęciłam również koleżanki. Można zmodyfikować
reguły zabawy i zastosować ją także do nauki ortografii na języku polskim.
Wypisujemy wtedy wyrazy z lukami, a uczeń musi wpisać odpowiednią literę ( u
–ó, rz – ż, ch – h).
2. Bingo rachunkowe –
wszystkim dobrze znana zabawa edukacyjna stosowana w nauczaniu wielu
przedmiotów. Dzieci otrzymują identyczne karteczki z tabelką, w której zapisane
są różne liczby. Nauczyciel wypowiada głośno w przeciętnym tempie działanie
matematyczne, zadaniem dzieci jest zamalowanie odpowiedniego pola tabelki z
poprawnym wynikiem. Wygrywa ten uczeń lub uczniowie, którzy najszybciej
zamalują pola z poprawnymi wynikami wg ustalonej wcześniej zasady ( np.
wszystkie pola tabelki, pola w poziomym lub pionowy rzędzie – zasady można
zmieniać aby uniknąć nudy i rutyny).
W dniach 14-18 IX 2015 r. my, nauczyciele Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Brodnicy, byliśmy w ramach projektu PO WER w Słowacji w ZŠ Terencianske Teplice. Mieliśmy okazję porównać warunki pracy nauczycieli i dyrektorów ZŠ. Bardzo podobały nam się mało liczne klasy, około 17 uczniów w jednym zespole. Izby klasowe nieduże, ale przytulne, pełne pomocy dydaktycznych. Z przyjemnością stwierdzamy, że w naszej szkole wszystkie klasy są wyposażone w tablice interaktywne, a w szkole w Terencianskich Teplicach tego brakowało. Hospitowane przez nas lekcje, szczególnie w klasa I-III były interesujące i przeprowadzone w ciekawy sposób. W klasach pierwszych nauczycielki dużo czasu poświęcały na ćwiczenia manualne. Uczniowie wykonywali wiele ćwiczeń usprawniających – pisanie szlaczków, rysowanie po śladzie itp. Obserwowaliśmy również sporo ćwiczeń utrwalających stosunki przestrzenne. Na bazie bajki :Rzepka: dzieci ustawiały tekturowe postacie (za, przed, po, drugi itp.). W czasie wesołej zabawy utrwalały te pojęcia. Dużym zaskoczeniem dla nas było to, że uczniowie nie wychodzą w czasie przerw na boisko – drzwi szkoły są zamknięte. Dzieci w tym czasie grają w ping-ponga, spacerują po korytarzach. Sprawą godną podziwu jest fakt, że wszyscy uczniowie jedzą obiad w szkole. Na stołówkę uczniowie udają się z nauczycielem świetlicy.
W celu upowszechniania na spotkaniach wykorzystano również szczegółowe sprawozdanie z odbytej praktyki w słowackiej szkole, które pomagało nauczycielom na spotkaniach dzieleniem się zdobytą wiedzą... kliknij na poniższy link w celu zapoznania się z materiałem
RELACJA Z ODBYTEJ PRAKTYKI JOB SHADOWING
W dniach 14-18 IX 2015 r. my, nauczyciele Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Brodnicy, byliśmy w ramach projektu PO WER w Słowacji w ZŠ Terencianske Teplice. Mieliśmy okazję porównać warunki pracy nauczycieli i dyrektorów ZŠ. Bardzo podobały nam się mało liczne klasy, około 17 uczniów w jednym zespole. Izby klasowe nieduże, ale przytulne, pełne pomocy dydaktycznych. Z przyjemnością stwierdzamy, że w naszej szkole wszystkie klasy są wyposażone w tablice interaktywne, a w szkole w Terencianskich Teplicach tego brakowało. Hospitowane przez nas lekcje, szczególnie w klasa I-III były interesujące i przeprowadzone w ciekawy sposób. W klasach pierwszych nauczycielki dużo czasu poświęcały na ćwiczenia manualne. Uczniowie wykonywali wiele ćwiczeń usprawniających – pisanie szlaczków, rysowanie po śladzie itp. Obserwowaliśmy również sporo ćwiczeń utrwalających stosunki przestrzenne. Na bazie bajki :Rzepka: dzieci ustawiały tekturowe postacie (za, przed, po, drugi itp.). W czasie wesołej zabawy utrwalały te pojęcia. Dużym zaskoczeniem dla nas było to, że uczniowie nie wychodzą w czasie przerw na boisko – drzwi szkoły są zamknięte. Dzieci w tym czasie grają w ping-ponga, spacerują po korytarzach. Sprawą godną podziwu jest fakt, że wszyscy uczniowie jedzą obiad w szkole. Na stołówkę uczniowie udają się z nauczycielem świetlicy.
W szkole dużo miejsca poświęca
się ochronie środowiska, szczególnie zauważalna jest segregacja odpadów. W
każdej klasie znajdują się pojemniki na szkło i papier.
W czasie spotkań z nauczycielami
oraz dyrekcją – dyskusje panelowe – dużo czasu poświęciliśmy porównaniu
podstawy programowej, ocenianiu, zajęciom dodatkowym dla uczniów. Wymienialiśmy
doświadczenia na temat pracy z uczniami mającymi trudności dydaktyczne i
wychowawcze. Wymiana obopólnych doświadczeń wniosła korzyści zawodowe dla
nauczycieli obu szkół. Dobrze byłoby, żeby takie wymiany odbywały się częściej.
Na lekcji
matematyki zastosowałam metodę, gdzie uczniowie ustawieni w dwóch rzędach
odpowiadali na zadawane przez nauczyciela pytania (dotyczyły one dodawania i
odejmowania). Jeżeli uczeń odpowiedział prawidłowo i szybciej od kolegi w parze
– wygrywał i odchodził do ławki, a ten, który się pomylił lub odpowiedział jako
drugi szedł na koniec kolejki w swoim rzędzie i próbował swoich sił jeszcze
raz. Wygrywał ten rząd, w którym dzieci odpowiedziały szybciej prawidłowo na
pytania. Uczniom bardzo ta metoda się podobała. Praca tą metodą uczy dzieci
współzawodnictwa i szybkiego myślenia, a jednocześnie daje dużo radości.
- Dzielenie się wiedzą z nauczycielami
P Podzieliłam się
wiedzą zaczerpniętą na wyjeździe w ramach projektu do Słowacji z koleżankami
pracującymi z dziećmi sześcioletnimi. Szczególnie zwróciłam uwagę na spokojne
tempo pracy, zeszyty z powiększoną liniaturą i kratką oraz zabawy, które
usprawniały pracę rąk. Mówiłam im o ciekawych metodach, które stosowali
nauczyciele w klasie pierwszej.
- Zastosowanie poznanych metod.
W celu upowszechniania na spotkaniach wykorzystano również szczegółowe sprawozdanie z odbytej praktyki w słowackiej szkole, które pomagało nauczycielom na spotkaniach dzieleniem się zdobytą wiedzą... kliknij na poniższy link w celu zapoznania się z materiałem
RELACJA Z ODBYTEJ PRAKTYKI JOB SHADOWING
Sprawozdanie nauczycieli z mobilności Job shadowing w Czeskiej Republice.
Jop shadowing-sprawozdanie from Marzena Majka Kaszyńska
Kątem oka nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej...
Kątem oka nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej...
Relacja z pobytu w czeskim przedszkolu w Siwicach przedszkole from Marzena Majka Kaszyńska
A co z pomocą psychologiczno - pedagogiczną ?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz